Inspiring lose weight stories

Mari mengenal karbohidrat...

Bismillah....


Apa itu karbohidrat?... Penting ke karbohidrat?....
1. Karbohidrat adalah salah satu kelas nutrisi (khasiat) utama yang diperlukan dalam kuantiti yang mencukupi oleh tubuh manusia.

2. Karbohidrat terbahagi kepada dua. Karbohidrat ringkas & karbohidrat kompleks. Karbohidrat ringkas adalah kumpulan karbohidrat yang mudah dihadam & diserap oleh sel-sel badan.

Fruktos, glukos, galaktos contoh karbohidrat ringkas kebiasaannya  hadir pada buah-buahan.


Karbohidrat kompleks seperti kanji terdapat dalam bijirin, roti & makanan berkanji seperti kentang  & jagung. Serat @ fiber juga tergolong sebagai karbohidrat kompleks.

3. Karbohidrat umpama bahan api terpenting dalam tubuh manusia. Karbohidrat digunakan untuk menghasilkan tenaga. Pengambilan karbohidrat yang mencukupi mengikut keperluan tubuh setiap hari dapat mengelakkan nutrisi seperti protein daripada digunakan sebagai bahan api. Dengan cara itu, protein dapat digunakan untuk pembentukan & pembaikan sel & tisu badan yang baru.

Kesimpulannya, karbohidrat adalah antara nutrisi terpenting tubuh manusia & perlu diambil pada kuantiti yang mencukupi mengikut keperluan tubuh seseorang.

Apa jadi kalau terlebih ambil karbohidrat?
Pengambilan karbohidrat secara berlebihan mengakibatkan paras gula dalam darah naik dengan cepat & turun dengan mendadak menyebabkan kita rasa kurang bertenaga, mengantuk & berasa lapar semula selepas 1 atau 2 jam makan karbohidrat. Tabiat ini apabila diamalkan berterusan menyebabkan kegemukan. 

Kegemukan = Lebih lemak badan

Haaa... Now you know why balance intake of carbohydrate is very,very,very important for YOU?

Macam mana nak dapatkan balance carbohydrate?
Simple...Very simple! Take full & balance nutritious Herbalife shake twice a day! *Senangkan? Tak yah fikir susah-susah*

Wallahua'lam...

0 comments:

Catat Ulasan